Strategisk och formsäker kommunikatör
CV
Summa summarum
Här har ni mig – en kreativ, strategisk och formsäker kommunikatör at your service:
Drivs av utmaningen i att förvandla något komplext till easy peasy-information eller engagerande innehåll. När jag får möjlighet att kombinera min vetgirighet och kreativitet med strategi och produktion trivs jag som allra bäst. Det är viktigt för mig att arbeta i en värderingsstyrd organisation med ett tydligt uppdrag.
-
Älskar teamwork men gillar även att arbeta självständigt
-
Driven, engagerad och nyfiken
-
Social, uttåtriktad och glad
-
Prestigelös och trygg
-
Ser både till helheten och de små detaljerna som gör skillnad
-
Håller tidplaner och deadlines
-
Strukturerad
Skills
Grafisk formgivning Copy Sociala medier Branding Typografi
Contentstrategi Digital kommunikation Innehållsproduktion
Kampanjidéer Kampanjplanering Visual Merchandising
Butikskommunikation Butiksstyling Butikslayout
Adobe Creative Suite Canva SketchUp Microsoft365 Wordpress
Apsis Iconosquare MyNewsdesk Adoveo StoryKit Trello
Arbetserfarenhet – urval
2024 september – pågående
Myrorna:
Säljledare | Visual Merchandiser
Som Säljledare och Visual Merchandiser i Myrornas största butik i Stockholm, ansvarar jag för det visuella i butiken. Jag arbetar mot butikens uppsatta försäljningsmål och följer Myrornas konceptstyrda kampanjer för att skapa en inspirerande och säljande butik – så att ännu fler väljer att handla hållbart. Jag ansvarar även för butikens kommunikation i sociala medier där jag skapar engagerande innehåll för att stärka och bygga community samt driva försäljning. I min roll ingår även kundfokuserad service, kassaarbete, värdering, lagerarbete, uppackning av varor och varumottagning.
2024 januari – augusti 2024
Extrajobb Myrorna:
Butikssäljare
I min roll som butikssäljare på Myrorna ingår bland annat kundservice, kassatjänstgöring, värdering, lagerarbete och uppackning av varor. Jag ansvarar även för att se till att butiken inspirerar till köp genom skyltning och exponering, vilket jag fokuserat extra mycket på under min utbildning till Visual Merchandiser.
2022 augusti – 2023 april
Erikshjälpen Second Hand:
Butikssäljare
Exponering och styling i butik i linje med Erikshjälpens marknadsaktiviteter och kampanjer. Planering och produktion av engagerande innehåll till butikens sociala kanaler för att inspirera och driva till butik. Kassaarbete samt uppackning, värdering och påfyllning av varor. Kundservice och merförsäljning.
2019 februari – 2021 november
CancerRehabFonden:
Kommunikatör | Grafisk formgivare
Strategi, planering och produktion av innehåll till webb, nyhetsbrev, sociala medier samt värvningskampanjer. Formgivning och copy av tryckt och digitalt informationsmaterial, insamlingsbrev och annonser.
2017 oktober – 2019 januari
Tekniska museet:
Kommunikatör | Content Manager
Planering och produktion av innehåll till sociala medier och nyhetsbrev. Ansvarig för annonsbudget, annonsplanering, annonsproduktion samt skolkommunikation. Formgivning och textproduktion samt projektledning av marknadsföringskampanjer.
2011 oktober – 2017 december
Frau Furtenbach:
Frilans: Art Director | Grafisk formgivare | Designer
Kunder: Villaägarnas Riksförbund, HärjedalsKök, Svenska PostkodLotteriet, Pocketförlaget med flera.
2011 oktober – 2012 maj
Svenska PostkodLotteriet:
Konsultuppdrag: Art Director
Kreativt ansvarig för lotteriets värvningskampanjer med idé, skiss och designarbete.
2011 januari – 2011 september
Søder Reklambyrå:
Art Director
Kreativt ansvarig för idé, strategi och formgivning av grafiska profiler, kampanjmaterial och produktkataloger för bland annat LB-Hus, Roche, Furuvik, Parks&Resorts med flera.
2000 – 2011
Trackster Reklambyrå:
Art Director
Som Art Director i flera kreatörsteam på byrån var jag kreativt ansvarig för idé, strategi och formgivning av bland annat kampanjer, grafiska profiler och kundtidningar för Folktandvården, Telenor, GM/Opel och Jofama med flera.
Utbildning
2024 januari – maj
Leksands Folkhögskola:
Visual Merchandiser | Butiksledare
Utbildningen innehåller följande delkurser: Butikslayout och belysning, Mekanisk försäljning och skyltfönster, Visualisering i 3D med SketchUp, Kvalificerad försäljning, Ledarskap och kommunikation, Butiksekonomi och lönsamhet, Arbetsrätt, Praktik.
2016 – 2018
Nackademin:
Marknadskommunikatör Sociala medier
Strategi och affärsnytta. Värdeskapande och varumärkesbyggande kommunikation
i sociala medier. Analys och uppföljning mot uppsatta KPI:er. Tonalitet och
kriskommunikation. Examinationsarbete: #jaghöjervolymen – en skarp kampanj med
syfte att öka medvetenheten kring normaliseringen av sexualbrott.
2015
Skrivarakademin, Folkuniversitetet:
Kreativt skrivande
Novell, dikt, självbiografiskt skrivande och textrespons i grupp.
2009 – 2010
Forsbergs skola:
Interaktiv design
Kursledare: Snövit Hedstierna. Grafisk design för interaktiva medier, interaktionsdesign och usability, visuell kommunikation, webbstrategi, rörlig grafik.
2007
IHM Business School:
Integrerad kommunikation
Kommunikationskoncept och mediestrategi, beteenden och värderingar. Examination genom affärsprojektet: Levande relationer – lever vi som vi lär?
2003
Berghs SoC:
Grafisk kommunikation
Konceptuell kommunikation, bildanalys, redaktionell form, företagsidentitet.
2002
Berghs SoC:
Typografi
Detaljtypografi, bokstavens utveckling, typografisk form, läsbarhet med mera.
2000
Forsbergs skola:
Grafisk design/reklam
Idéarbete och kreativt processarbete. Typografi, layout, reklamkampanjer och kommunikationslösningar, varumärkesdesign med mera.
1994 – 1995
Grafiska Institutet:
Grafisk teknik och kommunikation
Trycksaksproduktion, papperslära, färglära, juridik, visuell kommunikation och reklam, typografi med mera.
Övrigt engagemang
Erikshjälpen Second Hand:
Volontärarbete i butik där jag som Visual Merchandiser stylar butikens
exponeringsytor för att inspirera till att handla cirkulärt.
Attention Stockholm:
Samtalsgruppledare på medlemsträffar för vuxna med NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD och Autism). Som gruppledare är jag utbildad inom Lösningsfokus – en arbetsmetod och ett förhållningssätt som används av alla som arbetar inom Attentions verksamhet.